NÄR SKA KVINNOR FÅ LOV ATT EXISITERA FRITT I DET OFFENTLIGA RUMMET?

För snart en vecka sedan satte jag mig tillsammans med en tjejkompis på en brygga vid Skanstull. Vi hade med oss thaimat och satt vid vattnet i kvällssolen, ni vet så som man gör en varm kväll efter jobbet i juli. Efter ett tag kommer en man ut på bryggan och frågar ifall han får plats intill oss. ”Självklart”, säger vi eftersom det finns flera lediga kvadratmeter bakom oss. Han slår sig ned och vi tänker inte mer på det (för varför ska vi tänka mer på det?), utan vi fortsätter prata och gör det ostört i omkring tjugo minuter innan jag flackar med blicken från min tjejkompis och råkar titta på mannen igen. 

 

Mannen – som såg ut som en framgångsrik stockholmare i 55-årsåldern – har börjat runka. Han sitter alltså ungefär två meter bakom oss och runkar, helt öppet och ogenerat. Jag tror ni förstår chocken det innebär att plötsligt en främmande mans penis på offentlig plats, utan varken förvarning eller samtycke. Det var både äckligt och oerhört kränkande. Innan vi skyndade oss därifrån sa jag till mannen (som vi det här laget hade slutat runka och bara stirrade ned i sin mobil) att han borde skämmas. För det borde han.

 

Mannen i fråga såg ut som vem som helst. Med stor sannolikhet är han någons pappa och han är med hundraprocentig säkerhet en kvinnas son. Kanske har han en partner där hemma, som han just skulle hem till, och alla hans yttre attribut skvallrade om att han antagligen har ett bra och stabilt jobb och lever ett allmänt härligt liv.

 

Han såg ut som en helt vanlig man, som efter jobbet på onsdagskvällen bestämde sig för att göra en patriarkal insats när det gäller att beröva kvinnor deras frihet i det offentliga rummet. Och jag vet att det här tyvärr inte är en unik händelse. Alldeles för många tjejer i min närhet har varit med om liknande händelser eller ännu värre.

 

Hade detta hänt om jag och min tjejkompis hade varit två killar som satt och hade en trevlig kväll på bryggan? Nej, det hade det inte. Eller skulle ni kunna överhuvudtaget se ett scenario där en kvinna hade suttit sig bredvid två unga killar och börjat onanera öppet? Självklart inte.

 

Nästan en vecka efter hans vidriga beteende känner jag mig fortfarande rätt chockad, men framförallt känner jag mig frustrerad och arg. Dels frustrerad över att jag inte skrek till mannen att han var en äcklig idiot och över att jag inte puttade ned honom i vattnet – men framförallt är jag frustrerad över att samtiden ser ut som den gör och att den begränsar så oerhört många kvinnor på alldeles för många plan.

 

Att vi lever i ett patriarkat blir hemskt tydligt när något sånt här händer. Men det visar inte bara sitt äckliga kukhuvud på bryggor i kvällssol utan det visar också sitt ansikte nästan överallt och det är verkligen sinnessjukt att kvinnor år 2016 ska behöver anpassa sig efter det. Trots detta så snälla låt oss aldrig sluta försöka bekämpa det tillsammans. Två polisanmälningar för sexuellt ofredande är nu upprättade och även fast vi alla tyvärr är väl medvetna om att det inte kommer hända någonting så behövs dom både för statisiken och för om mannen någon annan gång skulle utsätta andra tjejer för samma sak.

 


Vad har du på hjärtat?

Vad heter du?
Ifall jag tappar huvudet

Vill du ha svar via mail? (obs endast för Tilde hihi)

Fyll i bloggadress (ja, jag kikar in om du kommenterar!)

Jag vill bara säga