VAL TILL EUROPAPARLAMENTET

Det är lite över två veckor kvar till EU-valet och jag vaknar av nyheten att endast 40% av alla 90-talister tänker rösta, en nyhet som upprör. Jag förstår att politik ibland kan kännas som 90% tomma löften och att förändringar känns omöjliga att uppnå, men vi får aldrig glömma bort att vi har turen att bo i ett demokratiskt land där vi faktiskt har en möjlighet att som individ påverka.

(Härmar Veronica med bilden för att det var så coolt. Vill du göra din egen F! bild??? Då klickar du HÄR!)

Att rösta är alltså gemene mans sätt att påverka och väljer du att inte rösta så låter du helt enkelt någon annan att bestämma åt dig. Är du missnöjd med all politik som drivs av dagens partier går det alltid att rösta blankt, men då registeras i alla fall din röst. Vi får heller inte glömma bort att de högerextrema partierna går framåt i Europa (och även i Sverige) De mobiliserar sig på EU-nivå och detta är någonting som vi måste försöka motarbeta så mycket vi bara kan.

 
Så kom igen nu kompisar, utnyttja er demokratiska rättighet; RÖSTA I EU-VALET!!!! Puss!

Postat av: Hanna

Jag är så jääääääkla kluven till folk som röstar blankt. Personligen anser jag nog det vara värre än att inte rösta alls. Varför?
Jag tänker mig såhär att majoriteten av dom som röstar blankt röstar för röstandet skull. Inte därför att det har lästs på, noga övervägt osv och kommit fram till att inget passar ens politik. Istället tror jag att blankt väljs eftersom man inte har läst på pga ork.
Och finns det inget som passar en så får man väl själv ta tag i det, vilket man inte gör genom att rösta blankt. Det blir lite "jag vill att någon annan ska göra det åt mig"-attityd över det.
Så jag tycker nog personligen att det är "värre" att rösta blankt än att inte rösta alls. Du visar ditt missnöje större på så vis.

Sen kanske jag har en cynisk bild på folk som röstar blankt, väldigt mycket baserad på dom jag mött som sagt sig rösta blankt just pga "finns inget som passar dom".

Med detta sagt ska jag tillägga att jag kommer att rösta, och antagligen rosa också.
Nu blev det här säkert lite väl rörigt, hoppas jag fick fram min tankegång.

Svar: Jag förstår vad du menar, men håller ändå inte riktigt med. Jag tror att majoriteten av folk som väljer att _inte_ rösta alls faktiskt gör det av lathet eller att de inte bryr sig tillräckligt mycket. Då tycker jag att det är bättre att rösta blankt; du har då utnyttjat din demokratiska rättighet men ändå visat att inget av alternativen är för dig. För om något alternativ hade varit för dig hade du antagligen lagt din röst där istället.
Sen tror jag sjääälvklart att det finns människor som röstar blankt pga av lathet/okunnighet, men jag tror också att det finns människor som röstar på etablerade partier utan att veta vad de egentligen står för och vilken politik de driver. Men självklart skulle idealet vara att alla har koll och därför lägger sin röst på det partiet som tilltar dem mest. Dock ser ju inte verkligheten ut så och kommer aldrig göra. Svårt det där! Uppskattar verkligen din kommentar och input i frågan.
trilla.blogg.se

2014-05-12 @ 20:06:04
URL: http://ships.blogg.se

Vad har du på hjärtat?

Vad heter du?
Ifall jag tappar huvudet

Vill du ha svar via mail? (obs endast för Tilde hihi)

Fyll i bloggadress (ja, jag kikar in om du kommenterar!)

Jag vill bara säga