Den svenska feminismen 2,0

Vi måste prata lite om någonting som jag finner ganska så beklämmande. Och någonting som jag har spenderat ganska mycket tid att reflektera över de senaste dagarna. Jag pratar om feminism. OBS OBS Det är inte feminismen i sig som är beklämmande, såklart, utan hur vissa människor använder sig av den.
 
Jag älskar att den feminismen jag står bakom är så otroligt inkluderande. Alla ska med, inte bara vi vita medelklasskvinnor och inte bara de som skriker högst eller tar mest plats. Jag tror verkligen på det faktum att vi måste få med alla, lyssna på deras historier och låta de tala för sig själva. INTERSEKTIONALITET PEOPLE!! Så viktigt, så viktigt.

Vi måste börja förstå att alla förtryck hänger ihop med varandra för att förstå varför vårt samhälle behöver feminism. Förtryck går nämligen ofta hand i hand; för att bekämpa den ena måste vi bekämpa den andra.
 
 
Därför blir jag galen när jag ser hur feminismen ibland utnyttjas som något häftigt och "inne" bland vissa som:
 
1. Inte vet vad feminism står för eller...
2 ....egentligen inte ställer sig bakom dess politiska budskap.
 
För visst, den svenska feministrörelsen är idag är riktigt jävla cool. Det är häftigt att den har fått en sådan stor genomslagskraft och det är häftigt att så många ställer sig bakom den, men:
 
Feminism är inte någon jävla trend utan det är ett politiskt ställningstagande.
 
Så, nu fick jag det sagt. Puss och kram!!


Vad har du på hjärtat?

Vad heter du?
Ifall jag tappar huvudet

Vill du ha svar via mail? (obs endast för Tilde hihi)

Fyll i bloggadress (ja, jag kikar in om du kommenterar!)

Jag vill bara säga