Måndagen den sextonde februari

Jahapp. Skrev alltså det sista inlägget i november och faktumet att tre månader har gått förbi (och gått så snabbt??) gör mig lite halvrädd. Jag har, som brukligt, haft en liten kreativ dipp på senaste. Den dippen har väl egentligen pågått det senaste året, men på senaste har den blivit mer och mer påtaglig.
 
-VARNING FÖR "DJUPT" OCH "ANALYSERANDE" INLÄGG-
Att fota har sedan jag införskaffade min första systemkamera typ 2006 varit det enda kreativa som jag har vågat kategorisera mig som "okej" på. Jag kan liksom inte sjunga, inte spela något instrument och definitivt inte måla. Men fota, ja, det gick. Att nu ha tappat det enda man kände sig halvbra på känns oerhört sorgligt, men prestationsångesten som bildjournalistutbildningen gav mig blev så stark att jag valde att stoppa ned huvudet i sanden. Att visa mina foton eller fota överhuvudtaget gick från att bli något konstruktivt och kul till det motsatta. Och ni vet att ju längre man undviker att konfontera någonting, ju svårare blir det att börja igen.
 
Det känns lite såhär: 

och såhär:
 
Sen måste det tilläggas att jag har haft andra saker att fokusera på det senaste halvåret. Jag har börjat en ny utbildning som jag trivs jättebra på, men som tar upp väldigt mycket tid. Jag har två extrajobb för att kunna ha råd att betala hyran, maten, biobesöken och vinkvällarna, jag har mina vänner och min sambo. När ens liv är fyllt med annat att fokusera så blir det lätt att undvika det man tycker är jobbigt. Men jag har nu börjat inse hur jävla idiotiskt det är av mig att klippa bort något som har varit en sådan stor och ändå viktig del av mitt liv. Viktig för att fota verkligen har fått mig att må bra och för att de är en av de få saker jag i perioder har känt mig duktig på. Och det är verkligen så jävla viktigt att få känna sig duktig på någonting.
 
När jag började fota handlade det om att bevara minnen. Kunna ha någonting att kolla tillbaka på och kunna fylla minnesluckor som per automatik kommer med tiden. Så nu har jag bestämt mig. Bestämt mig för att försöka gå tillbaka till det. Fota för att minnas och för att utvecklas. Jag vet att det kommer ta emot. Jag kommer förbanna mig själv för att majoriteten av bilderna blir _skit_, för att det känns som om att jag är världens sämsta fotograf och för att det inte finns någonting att kort på. Ingenting värt att bevara. MEN jag ska verkligen försöka. Försöka jobba mig igenom detta <- LOL pretantiöst. 
 
Jag kan inte lova att det kommer komma ständiga uppdateringar med bilder. Detta för att jag nog aldrig kommer bli en sådan som redigerar halvdåliga bilder bara för att, men jag lovar att jag från och med nu iallafall kommer börja försöka.

Postat av: Veronica Jonsson

Yeay dig! hejaheja!

2015-02-17 @ 21:34:46
URL: http://anverjo.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Vad heter du?
Ifall jag tappar huvudet

Vill du ha svar via mail? (obs endast för Tilde hihi)

Fyll i bloggadress (ja, jag kikar in om du kommenterar!)

Jag vill bara säga