Vi måste prata om UberPOP

På den senaste tiden har alldeles för många i min närhet börjat romantisera en verksamhet som jag MÅSTE få skriva några ord om. Verksamheten är det (relativt) nya företaget Uber som på kort tid har blivit stort i Stockholm. Man beställer taxi snabbt via deras app och totalkostnaden för din resa blir i typ 8 fall av 10 billigare än om du skulle åka med ett redan känt taxibolag. All fine and good tänker du som konsument, men jag vill i denna text be dig att tänka steget längre. Tänka på vad konsekvenserna blir av att ytterliggare liberalisera en branch som dessvärre redan är långt bortom anständighetens gräns. 
 
Att jobba som taxichafför idag innebär för de flesta redan alldeles för långa pass, för få lediga dagar i månaden och alldeles för dåligt betalt. Så i grund och botten handlar "UberPOP" som tjänsten kallas om taxichafförernas villkor. Tycker vi att det är viktigt att arbetare ska få en rimlig ersättning för sitt arbete? Ska inte alla ha rätt till trygghet vid pensionen, försäkringar och kollektivavtal? Eller är det viktigaste att vi som konsumenter får en billig resa till beskostnad för detta? Jag vet att jag i alla fall inte vill stötta att forma ett samhälle där de redan lågavlönade måste anpassa sig och därmed grabba alla de arbetstillfällen som ges, oavsett hur dåliga villkoren kan se ut.
 
Sen ska det också läggas till att företaget Uber, genom sin tjänst "UberPOP" smiter undan sitt arbetsgivaransvar då de lägger allt ansvar på chaffören, vilket har lett till att chafförerna inte alltid betalar skatt. Detta blir alltså i andra ord en form av svarttaxiverksamhet förklädd i ett något mer guldskimrande presentpapper. I mina ögon är det helt orimligt att försvara ett mutinationellt företag som tjänar miljoner på sina anställda samtidigt som de smiter undan från sitt ansvar som arbetsgivare, försämrar en redan usel branch, undanhåller skatteintäkter och kringgår svensk lagstiftning.

Droppen som fick min bägare att rinna över: "Uberfest" på en välkänd klubb i Stockholm. Undra hur många av UberPOPS faktiska förare som kommer vara inbjudna??? Eller kommer majoriteten av besökarna vara vit medelklass med acnekläder som egentligen har alla pengar i världen att betala sin taxiresa från Fredsgatan till Nytorget?? :):):):): INGEN SOM VET!!! Hehe skoja. Alla vet.

 
Ja ja. Jag kommer hur som helst gladeligen fortsätta betala lite mer för min taxiresa hem från krogen med ett erkänt bolag där jag vet att hen som sitter och kör mig faktiskt har någorlunda anständiga arbetsvillkor. Hoppas ni kan tänka er att göra detsamma.


Vad har du på hjärtat?

Vad heter du?
Ifall jag tappar huvudet

Vill du ha svar via mail? (obs endast för Tilde hihi)

Fyll i bloggadress (ja, jag kikar in om du kommenterar!)

Jag vill bara säga