Måndagstipsar!!!!

 

Någongång i våras så beställde jag lite seriealbum av Liv Strömquist. Jag har aldrig direkt varit intresserad av serier. Inte ens när jag var liten var "Katten Gustaf", "Spiderman", "Pokémon" eller vad de nu hette någonting som lockade. Jag gillade bara Kamratposten. Hur som helst upptäckte jag inte Livs storhet genom hennes serier utan genom både radio (Tankesmedjan) och hennes två podcast ("Lilla drevet" och min personliga favorit, som jag även skrivit om förr, "En varg söker sin podd"). Till saken hör den att när jag hittar någonting jag gillar, ja då börjar jag konsumera detta nästan ohälsosamt mycket.

Exempel: jag kan i princip alla repliker i "Fucking Åmål"; inte bara för att jag har sett filmen så många gånger utan för att jag även köpte boken med hela manuset när jag var sexton. En bok som dessvärre försvann i flytten till Sundsvall. Jag har sett alla avsnitt av "The Office" och "Parks and Recreation" så många gånger att jag bara kan slå på vilket avsnitt som helst, vända mig om i sängen och kan somna tvärt för att ljudet av skådespelarnas röster gör mig så lugn. När jag gick i sjuan läste jag boken "Linas kvällsbok" för första gången. Det hela slutade dock med att min mamma, endast några månader senare fick köpa en ny (men samma!!!) bok för att den första hade blivit så sliten på grund av överanvändning.

JAJA!!!! Min senaste hang-up är alltså Liv Strömquist. Jag började med, trots mitt tidigare ointresse för serier, att läsa hennes nyaste seriealbum "Kunskapens frukt". Ett jättebra album som handlar om ett av mina favoritämnen: mens (FÖRÖVRIGT: tips till alla i hela världen är att lyssna på stjärnan Annika Norlins sommarprat om PMS!!!!) Efter att jag hade slukat "Kunskapens frukt" läste jag även seriealbumet "Ja till Liv" och igår insåg jag att jag faktiskt hade beställt ett till album, som jag av någon anledning hade missat att läsa, nämligen "100% fett". Albumet "100% fett" består av mestadels gamla serier som Liv ritade på den tiden hon inte hade något ordentligt ritbord och innan hon hade blivit känd för allmänheten. Den tar upp otroligt relevanta och intressanta ämnen som rasism, makt, sexualitet, feminism och kreativitet OCH ÄR SÅ BRA RAKT IGENOM. Läste ut den på typ två timmar och fnissade mig igenom majoriteten av sidorna.

Så dagens boktips: om ni vill ha en grundkurs i politik/samhälle osv osv utan att bli uttråkade till döden och utan att det går än över huvudet, BESTÄLL "100% fett" NUUUU! Den kostar bara typ 100 spänn. Själv ska jag strax hetsbeställa de seriealbum jag ännu inte har läst för att fördjupa min besatthet.


Ett annat tips om ni vill ha något skoj att lyssna på är denna superpodd från Tankesmedjan. Alla mina favoriter (förutom Jonathan Unge) är med!!! Väldigt många skoj inslag, speciellt Sara Hanssons om mansrollen i kris. LYSSNA! 



Vad har du på hjärtat?

Vad heter du?
Ifall jag tappar huvudet

Vill du ha svar via mail? (obs endast för Tilde hihi)

Fyll i bloggadress (ja, jag kikar in om du kommenterar!)

Jag vill bara säga