Tisdagen den tjugoandra april

Tänkte passa på att tipsa om en fantastiskt film som jag och Erik såg i fredags. Den släpptes iofs 2011, så det är inte helt omöjligt att ni har sett den. The Help heter den på engelska (Niceville på svenska??? Väldigt oklart namnbyte där) och handlar om en blivande journalist (Emma Stone) som bestämmer sig för att skriva en bok om hur kvinnliga afroamerikaner blev behandlade av de vita familjer som de jobbade för. 




 
FANTASTISK FILM. Så extremt stark, skådespelerskorna var top notchhhh och det är ett så viktigt och fortfarande aktuellt ämne. Sen tycker jag på riktigt att det är befriande att se en film med bara kvinnliga huvudrollsinnehavare. Kvinnor får ofta stå för birollerna i filmer men inte här, inte. Starka kvinnliga karaktärer och det är så skönt att inte se en film av män, för män och med män i 90% av alla viktiga roller.




Happp okejdå, efter lite googling inser jag att det är en man som har gjort filmen, men den är faktiskt baserad på en novell av en kvinna. Jaja; SE DEN!!!! NUUUU.
 


Vad har du på hjärtat?

Vad heter du?
Ifall jag tappar huvudet

Vill du ha svar via mail? (obs endast för Tilde hihi)

Fyll i bloggadress (ja, jag kikar in om du kommenterar!)

Jag vill bara säga