Onsdagen den sextonde april

"Personer som söker hjälp för smärtor i buken i samband med mens och ägglossning måste utredas och följas upp. Detta är ett folkhälsoproblem och i dagens läge är det individerna som i nästan alla fall får bära denna börda, ekonomiskt och socialt, helt själva.
 

Men detta är en börda som ses som helt normal för kvinnor att bära.

 

Det är rimligt att fråga sig vad som hade hänt om en av tio män fått godartade cystor i pungen med enorma smärtor som konsekvens."

 

 

Idag vill jag uppmana alla mina läsare att klicka sig bort från min blogg och läsa denna artikel: HÄÄÄÄÄÄR. Endometrois är en sjukdom som jag själv lider av och kan därför, precis som många många andra verkligen relatera till artikeln. Jag svimmar, krampar och kan knappt stå upp första dagen jag har mens, och det enda rådet jag _någonsin_ har fått av sjukvården är att börja äta p-piller (som sedan bidrog till min depression). 
 
 
När jag får mens så äter jag minst 7-8 värktabletter dagligen, för att ens kunna stå upp. Det är orimligt och smärtan är obeskrivlig. Det är så jävla dags att sjukvården (men också samhället) överlag börjar ta kvinnorelaterade sjukdomar på allvar. 
 
Nej kompisar, nu ska jag värma på min vetekudde igen och kanske UNNA mig en till ipren!!
 
(psssst, när vi ändå är på ämnet; här är ett fantastiskt bra mensinlägg av Amanda som alla borde läsa
------> klickklickklick)


Vad har du på hjärtat?

Vad heter du?
Ifall jag tappar huvudet

Vill du ha svar via mail? (obs endast för Tilde hihi)

Fyll i bloggadress (ja, jag kikar in om du kommenterar!)

Jag vill bara säga